Heatpoint
Heatpoint is gespecialiseerd in hoogwaardige railapplicaties voor trein-, tram- en metrobedrijven. Een van deze applicaties is een kunststof kabelgoot, die al enkele jaren op de markt is en gemaakt wordt uit gerecycled polypropyleen. Op zich een prima materiaal, maar als er een ontwikkeltraject wordt gestart voor een nieuwe generatie kabelgoten, stelt Heatpoint de vraag: is er een beter alternatief?
Kunststof Quickscan
Uit de Kunststof Quickscan die wij uitvoeren, blijkt dat het tot nog toe gebruikte materiaal, Rec-PP, niet de beste oplossing is voor de nieuwe generatie kabelgoten. Met name de aangescherpte brandveiligheidseisen vormen een grote horde.
Onze oplossing: een dunnere, lichtere kabelgoot construeren
Alternatief materiaal: PA
Polyamide (PA of Nylon) voldoet wel aan de nieuwe brandveiligheidseisen en is daarbij ook nog halogeenvrij, een andere belangrijke eis. In vergelijking met Rec-PP is PA echter wel een stuk duurder. De enige oplossing: een dunnere en daardoor lichtere kabelgoot construeren, wat gezien de fysische eigenschappen van PA zou moeten kunnen.
Snelle productontwikkeling en productievoorbereiding
In samenwerking met Heatpoint en Ingenieursbureau BPO ontwikkelen we vervolgens in zeer korte tijd een kabelgoot die voldoet aan alle eisen. Een bijkomend voordeel is dat die door zijn lage gewicht veel makkelijker te transporteren en installeren is. Ook de productievoorbereiding kent een zeer korte doorlooptijd. Het hele proces van maakbaarheidstests en matrijsconstructie neemt slechts 3 maanden in beslag.
Er gaan nu maar liefst 50% meer goten en deksels in een vrachtwagen
Logistieke winst: meer goten per vrachtwagen
Dat we tijdens de productontwikkeling al goed hebben nagedacht over de logistieke aspecten, levert Heatpoint een enorm efficiencyvoordeel op. In vergelijking met de vorige generatie gaan er nu maar liefst 50% meer goten en deksels in een vrachtwagen.